کرج . چهار راه طالقانی . به سمت میدان شهدا . سمت راست . برج رازی . طبقه 8 . واحد 83
02632216402 - 09101939003

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

امروزه جراحی زیبایی رواج زیادی یافته است ولی باید مراقبت هایی بعد از آن ها انجام شود تا نتیجه بهتری کسب شود. تزریق کورتون بعد از جراحی بینی یکی از کارهای معمولی است که برای اهداف خاصی انجام می شود. اگر می خواهید در این باره اطلاعات خوبی به دست آورید حتما تا انتهای مطالب با دکتر خوشنواز همراه شوید و جواب سوالات خود را پیدا نمایید.

کورتون چیست و چرا بعد از جراحی به بینی تزریق می شود؟


کورتون نوعی چربی است که به صورت طبیعی به وسیله کلسترول در کبد تولید می شود. غده فوق کلیوی با نام آدرنال از کورتون برای تولید هورمون استفاده می کند. کورتون التهاب در بدن را کنترل می کند و در نتیجه در تسکین ورم موثر است. البته باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود. با توجه به این توضیحات، تزریق کورتون بعد از جراحی بینی، برای کاهش ورم می باشد که معمولا در بینی های گوشتی بیشتر انجام می شود. زیرا بینی های گوشتی پوستی ضخیم دارند که همین مسئله باعث می شود نسبت به بینی های استخوانی ورم بیشتری داشته باشند. باید توجه داشت که در بینی های استخوانی نباید کورتون تزریق شود زیرا می تواند بافت های زیر پوستی را از بین ببرد.

برای چه کسانی تزریق کورتون بعد از جراحی بینی مناسب است؟


دکتر خوشنواز با معاینه فرد و بررسی تمامی شرایط تصمیم نهایی درباره تزریق کورتون به بینی جراحی شده را می گیرد اما اکر بخواهیم به صورت کلی بگوییم افرادی که دارای شرایط زیر باشند معمولا باید به بینی خود کورتون تزریق نمایند.

• کسانی که پوست بینی آن ها مخصوصا در قسمت نوک بینی، ضخیم باشد.
• کسانی که روند کاهش ورم و التهاب بینی آن ها با سرعت کمی پیش می رود.
• افرادی که قبلا جراحی بینی داشته اند و اکنون برای ترمیم مراجعه کرده اند.

توجه داشته باشید که تزریق کورتون بعد از جراحی بینی حتما باید توسط جراح متخصص انجام شود زیرا فقط در صورتی که به صورت اصولی انجام شود منجر به کاهش التهاب و ورم در بینی می شود و از ایجاد اسکار جلوگیری کرده و در درمان آن موثر خواهد بود.

تزریق کورتون بعد از جراحی رینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

دکتر خوشنواز با توجه به شرایطی که بینی فرد دارد از غلظت ها و حجم های مختلفی از کورتون استفاده می کند ولی معمولا در مرتبه اول از غلظت 10 سی سی استفاده می شود. چگونگی تزریق آن به بینی به این صورت است که تریامسینولون را با لیدوکایین برای ایجاد بی حسی و کاهش درد بعد از تزریق ترکیب می کند به نحوی که غلظت آن در 10 سی سی حفظ شود. سپس با سرنگ انسولین از 1 تا 5/2 سی سی از آن را در قسمت مورد نظر و در عمق پوست تزریق می کند. این غلظت باید به درستی انتخاب شده و در لایه مناسبی از پوست تزریق شود زیرا در غیر این صورت باعث تغییر رنگ پوست و یا نازک شدن آن می شود.

معمولا تزریق کورتون به ناحیه نوک بینی انجام می شود ولی به صورت تخصصی تر، دکتر خوشنواز با در نظر گرفتن سن بیمار، جنس پوست، نوع جراحی بینی اعم از باز یا بسته بودن، ظاهر بینی و … تزریق کورتون را انجام می دهد. برای افرادی که بعد از جراحی بینی دچار بزرگی نوک بینی شده اند برای رفع این مشکل و زیباتر کردن ظاهر آن، می توان تزریق کورتون انجام داد.

آیا تزریق کورتون به بینی عوارض دارد؟

در مطالب بالا توضیح دادیم که کورتون باعث کاهش التهاب و ورم در بدن می شود اما در مقابل سیستم ایمنی را تضعیف کرده و عوارض دیگری نیز به دنبال دارد که عبارتند از:

• از استخوان سازی جلوگیری کرده و باعث رسوب کلسیم در استخوان ها می شود.
• باعث کاهش میزان جذب کلسیم در بدن می شود.
• اشتها را افزایش می دهد.
• سیستم ایمنی را تضعیف کرده و باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها می شود.
• مشکلات چشمی را افزایش داده و باعث کاهش بینایی و ایجاد آب مروارید می شود.
• در صورت استفاده مداوم از کورتون، عضلات تحلیل می رود.
• می تواند قند خون را افزایش دهد.
• در صورت تزریق اشتباه، امکان تغییر رنگ پوست و نازک شدن آن وجود دارد.

به همین دلیل تزریق کورتون باید حتما زیر نظر پزشک متخصص مانند دکتر خوشنواز و با تجویز او انجام شود و از انجام هر کار خودسرانه جدا خودداری شود.

مراقبت های مهم بعد از تزریق کورتون به بینی کدامند؟

بعد از تزریق کورتون به بینی برای کاهش ورم و التهاب باید یک سری مراقبت هایی را مد نظر قرار دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. برخی از مهم ترین آن ها را در ادامه ذکر می کنیم.

• سعی کنید تا حدود 1 ماه از انجام فعالیت های سنگین که باعث بالا رفتن فشار خون می شود خودداری کنید.
• از مصرف داروهای رقیق کننده خون تحت نظر پزشک متخصص پرهیز کنید.
• بعد از تزریق کورتون بینی خود را فشار نداده و آن را دستکاری نکنید.
• از خم کردن سر خودداری کنید زیرا باعث افزایش جریان خون در بینی شده و به عروق بینی فشار وارد می کند.

در این مقاله درباره تزریق کورتون بعد از جراحی بینی صحبت کردیم. نحوه تزریق آن، بهترین کاندیدای تزریق کورتون و عوارض آن گفتیم. شما با توجه کردن به این مراقبت هایی که در این مقاله نام بردیم و سایر کارهایی که دکتر خوشنواز به شما توصیه می کند می توانید این دوران را به خوبی پشت سر بگذارید و بینی با فرم دلخواهتان داشته باشید.

هماهنگی جهت مشاوره