کرج . چهار راه طالقانی . به سمت میدان شهدا . سمت راست . برج رازی . طبقه 8 . واحد 83
02632216402 - 09101939003

راهنمای مراقبت های بعد از جراحی پیکر تراشی و رفتار های اصولی

راهنمای مراقبت های بعد از جراحی پیکر تراشی و رفتار های اصولی

داشتن اندامی ایده آل آرزوی خیلی از افراد است. این آرزو اگر با ورزش و رژیم غذایی صحیح به دست نیاید با روش های دیگری مانند جراحی پیکر تراشی در کرج به دست می آید. اما پس از انجام جراحی پیکر تراشی باید مراقبت ها و رفتار های اصولی صورت بگیرد تا مشکلی برای فرد پیش نیاید. در ادامه به نکات مهمی درباره مراقبت های بعد از جراحی پیکر تراشی می پردازیم.

مراقبت های قبل و بعد از عمل پیکر تراشی چه اهمیتی دارد؟

دقت در انجام مراقبت های قبل و بعد از عمل پیکر تراشی بسیار مهم است و تاثیر زیادی در روند جراحی و دریافت نتیجه بهتر از آن دارد. عمل پیکر تراشی روش های مختلفی از جمله لیپوماتیک، لیپوساکشن و … دارد که در هر مورد از آن ها مراقبت های قبل و بعد از عمل، شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. اگر قصد انجام این عمل را دارید باید به دقت به ین نکات توجه کنید و قبل و بعد از عمل، آن ها را رعایت نمایید. البته اقدامات لازم در جلسه معاینه قبل از عمل به اطلاع شما رسانده می شود و تمامی نکات مهم برای تان شرح داده می شود.

رعایت مراقبت های قبل و بعد از عمل پیکر تراشی مستقیما بر نتیجه عمل پیکر تراشی تاثیرگذار است. در صورت بی توجهی به این موارد، ممکن است در حین عمل و یا بعد از آن، بیمار با مشکلاتی رو به رو شود که هم نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد و هم سلامتی فرد را به خطر بیندازد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند با دقت زیاد مراقبت های قبل و بعد از عمل پیکر تراشی را رعایت نمایید.

اقدامات قبل از عمل پیکر تراشی

برای آمادگی بدن برای انجام روند عمل جراحی پیکر تراشی اقدامات قبل از عمل انجام می شود. انجام این اقدامات به فرد کمک می کند در زمان عمل و بعد از آن با مشکلاتی رو به رو نشود. در این زمینه باید به نکات زیر دقت نمایید.

  • از 3 هفته قبل از عمل پیکر تراشی نباید داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن و … استفاده نمایید.
  • از مصرف دخانیات و الکل خودداری نمایید زیرا در روند عمل پیکر تراشی و بهبودی بعد از آن اختلالاتی ایجاد خواهد کرد.
  • بهتر است قبل از عمل، استحمام کنید.
  • در روز عمل بانوان نباید آرایش کنند و از زیورآلات استفاده نمایند.
  • استفاده از لباس های گشاد و راحت مناسب است.
  • از چند ساعت قبل از عمل باید از خوردن و آشامیدن خودداری کرده و ناشتا باشید.
  • از چند روز قبل از عمل باید رژیم های غذایی کنار گذاشته شده و از مواد غذایی مقوی استفاده کنید.
  • شب قبل از عمل پیکر تراشی، باید به اندازه کافی استراحت نمایید.
  • بهتر است از 3 روز قبل از عمل، از مصرف کافئین خودداری کنید.

آزمایشات قبل از عمل پیکر تراشی

مراقبت های بعد از جراحی پیکر تراشی

قبل از آن که عمل پیکر تراشی انجام شود لازم است یک سری آزمایشات از فرد گرفته شود. یکی از این آزمایشات که اکثرا از این افراد گرفته می شود، آزمایش CBC می باشد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد و فرد دارای بیماری خاصی باشد، آزمایشات لازم از بیمار گرفته می شود و سوابق بیماری و حساسیت های مختلف در اختیار پزشک قرار می گیرد. آزمایش خون برای بررسی کم خونی و سلامت بیمار لازم است.

مراقبت های بعد از جراحی پیکر تراشی

بعد از انجام عمل پیکر تراشی لازم است مراقبت هایی انجام شود. با رعایت این موارد، روند بهبودی شما سرعت پیدا می کند و نتیجه دلخواهتان را راحت تر به دست می آورید. در صورتی که به این نکات توجه کافی نداشته باشید ممکن است با مشکلات بزرگی رو به رو شوید. برخی از مراقبت های بعد از عمل پیکر تراشی عبارتند از:

  • از محل استخراج چربی به خوبی مراقبت کنید تا دچار عفونت نشود.
  • طبیعی است بعد از عمل با خونریزی رو به رو شوید. پزشک در این مواقع داروهایی تجویز می کند که باید به موقع مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از خونریزی از فعالیت ها و ورزش های سنگین باید خودداری کنید.
  • سعی کنید تا 1 ماه بعد از عمل پیکر تراشی از مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی خودداری کنید زیرا این موارد دوره نقاهت شما را بیشتر خواهند کرد.
  • در روز های اول بعد از عمل باید از آبمیوه های طبیعی مانند آب آناناس و آب پرتقال استفاده کنید.
  • در روز های اول بهتر است از غذاهای نرم استفاده کنید.
  • در زمان عمل از لیدوکائین به عنوان داروی بی حسی استفاده می شود. به همین دلیل در ساعات اولیه بعد از عمل ممکن است دچار مور مور شدن، لرزیدن عضلات، وز وز گوش، مشکل در تکلم، حالت گیجی و … شوید. این موارد طبیعی است و باید از گذشت چند ساعت از بین می روند.
  • تا 2 هفته بعد از عمل باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  • تا یک ماه بعد نباید به استخر، سونا، جکوزی و … بروید و در این مدت در وان نخوابید.
  • بعد از 2 روز استراحت می توانید به آرامی راه بروید که بهتر است در گام ها و مسیرهای کوتاه انجام شود.
  • پانسمان ها باید فقط توسط پزشک برداشته شوند.
  • اگر عمل پیکر تراشی در ناحیه شکم، ران و باسن انجام شده و نشستن برای شما سخت است می توانید از توالت فرنگی استفاده کنید.
  • حتما از گن مخصوص پیکر تراشی استفاده کنید تا بهبودی بدن سریع تر به دست آید.

دوره نقاهت عمل پیکر تراشی

به طور متوسط دوره نقاهت عمل پیکر تراشی بین 2 تا 3 هفته می باشد اما به این معنی نیست که در تمام این مدت باید کاملا استراحت کنید. در 2 روز اول فقط استراحت کنید و در بقیه ایام می توانید به فعالیت های سبک و عادی خود بپردازید. در این مدت به اقدامات بعد از عمل پیکر تراشی توجه کنید و از گن مخصوص استفاده کنید. ترشحات خونابه ای در روز های اول خطری ندارد. توجه داشته باشید تا زمانی که پزشک اجازه نداده دوش نگیرید. در این زمان از غذاهای مقوی و کم حجم استفاده نمایید.

خطرات و عوارض جراحی پیکر تراشی

مدت زمان بستری بعد از عمل پیکر تراشی

در بیشتر موارد بعد از عمل پیکر تراشی فرد مرخص می شود. زمانی که اثر داروهای بیهوشی از بین می رود دیگر نیازی به ماندن بیمار وجود ندارد. گاهی اوقات ممکن است بیمار شرایط خاصی داشته باشد که نیاز به بستری شدن داشته باشد. اگر بیمار شرایط غیر عادی داشته باشد و دچار درد و خونریزی غیر طبیعی شده باشد با تجویز پزشک بستری می شود.

ورم بعد از پیکر تراشی

پیکر تراشی تقریبا یک عمل سنگین است و در ناحیه تحت جراحی، تورم به وجود می آید. درصد زیادی از این ورم ها بعد از گذشت هفته های اول، از بین می روند اما باقیمانده آن ها جذب بدن می شوند. برای آن که ورم ها سریع تر از بین بروند باید به نکات مراقبتی دقت کنید و از مصرف دخانیات و الکل حداقل تا یک ماه بعد خودداری نمایید. با تجویز پزشک چند روز بعد از عمل باید پیاده روی آرام شروع شود زیرا این کار در کم شدن ورم ها موثر است. به منظور جلوگیری از ورم تا چند روز نباید بیمار در حالت 90 درجه ای بنشیند و تا یک هفته بعد نیز نباید چربی و نمک استفاده کند.

درد بعد از عمل پیکر تراشی

در زمان عمل پیکر تراشی معمولا از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می شود در نتیجه فرد دردی احساس نمی کند. بعد از انجام پیکر تراشی زمانی که اثر داروهای بی حسی از بین برود، بیمار اندکی درد خواهد داشت. در بیشتر موارد این درد قابل تحمل است که در این شرایط از مسکن های معمولی استفاده می شود. میزان درد به نوع عمل بیمار و ناحیه تحت عمل پیکر تراشی بستگی دارد. در صورت انجام صحیح مراقبت های قبل و بعد از عمل و رفتارهای اصولی، تا حد زیادی درد ها کاهش پیدا می کنند. اگر این درد ها قابل تحمل نبوده و غیر طبیعی باشد باید به پزشک مراجعه شود.

ماندگاری و برگشت پذیری بعد از پیکر تراشی

مراقبت های بعد از جراحی پیکر تراشی

اگر به رژیم غذایی و ورزش منظم خود توجه داشته باشید ماندگاری عمل پیکر تراشی همیشگی خواهد بود. برای افرادی که این عمل را انجام داده اند طبیعی است که پیروی از سبک زندگی سالم سخت باشد. برخی از این افراد نمی توانند این کار را انجام دهند و به صورت قبل از عمل پیکر تراشی زندگی خود را ادامه می دهند در نتیجه دوباره شاهد تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می شوند. به همین دلیل باید بگوییم که ماندگاری و برگشت پذیری عمل پیکر تراشی تا حد زیادی به خود فرد بستگی دارد.

ورزش بعد از عمل پیکر تراشی

تمامی متخصصان توصیه می کنند بعد از عمل پیکر تراشی ورزش انجام شود. در روزهای اول بعد از عمل، باید پیاده روی آرام در مسیر های کوتاه با قدم های کوچک انجام شود. شروع ورزش های سنگین به وضعیت بیمار و عملی که انجام داده بستگی دارد. تقریبا بیمار می تواند یک ماه بعد از عمل پیکر تراشی به ورزش ها و فعالیت های مختلف بپردازد. برای جلوگیری از تجمع دوباره چربی، ورزش های هوازی توصیه می شود. ورزش های آبی نیز بعد از گذشت یک ماه و با اجازه پزشک مجاز خواهد بود.

ناهمواری پوست بعد از پیکر تراشی

یکی از سوالات متداول در عمل پیکر تراشی این است که آیا بعد از عمل پیکر تراشی در پوست ناهمواری ایجاد می شود یا نه. این مسئله به مهارت پزشک و جراح بستگی دارد. اگر چربی ها به صورت یکدست خارج شوند ناهمواری ایجاد نمی شود. طولانی بودن زمان عمل، استخراج نامناسب و بیش از حد چربی، خستگی جراح، روش نامناسب برای ساکشن چربی و … همگی از علل ایجاد ناهمواری پوست بعد از پیکر تراشی می باشند.

گن کششی عمل پیکر تراشی

همانطور که گفتیم استفاده از گن کششی مخصوص عمل پیکر تراشی بعد از عمل لازم و ضروری است. این گن باعث می شود خونابه ها سریع تر از ناحیه مورد نظر خارج شوند در نتیجه عفونت، ورم و کبودی ها کاهش پیدا کنند. استفاده از گن کششی دوره نقاهت را کاهش می دهد و فرد سریع تر بهبود می یابد. قبل از عمل گن مناسب با ناحیه جراحی خود را تهیه کنید و به کیفیت و برند آن توجه داشته باشید.

هماهنگی جهت مشاوره