کرج . چهار راه طالقانی . به سمت میدان شهدا . سمت راست . برج رازی . طبقه 8 . واحد 83
02632216402 - 09101939003

توضیح فرآیند ریکاوری پس از جراحی سینه و مدت زمان بهبودی مورد انتظار

توضیح فرآیند ریکاوری پس از جراحی سینه و مدت زمان بهبودی مورد انتظار

همه افراد دوست دارند سینه هایی زیبا و خوش فرم داشته باشند و برای این کار ممکن است به سراغ جراحی سینه در کرج بروند. در صورتی که شما نیز جزء این دسته از افراد هستید بهتر است با شرایط این عمل جراحی آشنا باشید و توضیح فرآیند ریکاوری پس از جراحی سینه و مدت زمان بهبودی مورد انتظار آن را بدانید. به همین دلیل در ادامه می خواهیم به همین مطالب بپردازیم.

فرآیند ریکاوری پس از جراحی سینه

عمل جراحی سینه معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. بعد از انجام این عمل جراحی شما به هوش می آیید و شاهد باند کشی یا سینه بند جراحی و گاز و پانسمان بر روی بدن خود خواهید بود. در این شرایط بخیه هایی بر روی این نواحی زده شده اند و احتمالا لوله تخلیه برای شما در نظر گرفته شده تا خونابه ها و مایعات اضافی از بدنتان خارج شود و تا چند روز در بدن شما باید باشند.

در روز ها و هفته های ابتدایی نیاز به کمک فرد دیگری دارید تا در بلند شدن، حمام کردن و … به شما کمک کند. به مرور زمان کبودی ها و ورم ها کاهش می یابند. در این دوران باید طبق دستورالعمل هایی که پزشک داده عمل کنید تا فرآیند ریکاوری و بهبودی شما سریع تر سپری شود.

کم کم باید آهسته آهسته قدم بزنید تا خطر آمبولی را در بدنتان از بین ببرید. فرآیند ریکاوری در هر شخصی متفاوت است زیرا روش های جراحی، شرایط بدن و … برای هر فرد متفاوت است. در هر صورت نگران نباشید و طبق دستورات پزشک خود عمل کنید تا بتوانید این فرآیند را بدون مشکل سپری نمایید.

علائم اولیه بهبودی

در ابتدا پس از جراحی سینه طبیعی است که احساس درد خواهید داشت و نمی توانید فعالیت کنید. همچنین احساس سرگیجه و حالت تهوع نیز خواهید داشت که همه این علائم طبیعی هستند و کم کم از بین می روند. در این شرایط به کمک فرد دیگری نیاز دارید.

به تدریج اثرات بیهوشی از بین می رود و حالت طبیعی خود را به دست خواهید آورد. طبق تجویز پزشک بعد از سپری کردن مدت زمان لازم، مرخص شده و بقیه مراحل و روند بهبودی را باید در منزل سپری کنید. تا حدود 3 روز نیاز به مصرف مسکن دارید. بعد از آن به تدریج درد کاهش می یابد.

داشتن ورم و کبودی نیز در هفته های اول طبیعی است اما به مرور زمان این حالت ها نیز از بین می روند و سینه ها فرم طبیعی خود را به دست می آورند. به تدریج و طبق نظر پزشک شما باید فعالیت خود را آغاز کنید و در فواصل کوتاه پیاده روی کنید تا سریع تر بهبود پیدا کنید.

نتایج اصلی جراحی سینه ممکن است تا 2 ماه و یا بیشتر بعد از جراحی برای شما قابل مشاهده باشد پس برای رسیدن به این زمان باید صبور باشید.

مراقبت های پس از جراحی

بعد از آن که جراحی سینه با موفقیت انجام شد باید به نکاتی که در زمینه مراقبت پس از جراحی وجود دارد توجه کنید تا سریع تر بتوانید بهبودی خود را به دست آورید.

  • بعد از جراحی در ناحیه سینه و قفسه سینه درد خواهید داشت. در این شرایط پزشک مسکن هایی را برای شما تجویز می کند که باید به موقع مصرف نمایید.
  • داشتن ورم در روزها و هفته های اولیه، طبیعی است که البته با پوشیدن سینه بند ها و گن های کششی مخصوص با تجویز پزشک می توانید تا حد زیادی از بروز این ورم ها جلوگیری نمایید.
  • نحوه خوابیدن شما بسیار مهم است. قسمت بالا تنه باید مقداری بالاتر از پایین تنه شما باشد تا از ایجاد تورم جلوگیری کرده و گردش خون در بدن تان را بهبود ببخشد.
  • در روزهای اولیه بعد از جراحی از فعالیت ها و ورزش های سنگین باید بپرهیزید. فقط می توانید طبق تشخیص پزشک، خیلی آرام و در فواصل کوتاه پیاده روی داشته باشید زیرا بی تحرکی موجب آمبولی و لخته شدن خون در بدن می شود.
  • در روز های اولیه سعی کنید غذاهای سبک مصرف کنید. نوشیدن مایعات و آبمیوه های تازه و طبیعی نیز می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

علائم بهبودی

مدت زمان بهبودی

همانطور که گفتیم مدت زمان بهبودی در هر فردی متفاوت است و به شرایط فیزیکی شما و نوع جراحی که انجام داده اید بستگی دارد و نمی توان یک عدد دقیق برای آن در نظر گرفت. برخی از افراد در محل های جراحی ممکن است دچار حساسیت بشوند. برخی دیگر از افراد در محل های جراحی ممکن است تا حدود یک سال تجربه بی حسی داشته باشند اما هستند افرادی که هیچکدام از این تجربه ها را ندارند.

زخم ها و اسکارهای باقی مانده از جراحی نیز در فواصل زمانی مختلفی از بین می روند. برخی از این زخم ها نیز ممکن است تا همیشه باقی بمانند. با توجه به این توصیفات نمی توان مدت زمان بهبودی پس از جراحی سینه را به صورت دقیق بیان کرد.

نکاتی برای بهبودی سریع تر

برای آن که بتوانید بهبودی خود را سریع تر به دست آورید به نکاتی که در ادامه می گوییم توجه داشته باشید:

  • برای کاهش درد، طبق نظر پزشک مسکن مصرف کنید و روز های ابتدایی را فقط استراحت کنید.
  • برای کاهش ورم از کمپرس یخ استفاده نمایید و مصرف سدیم و نمک را کاهش دهید.
  • از فعالیت های سنگین بپرهیزید. فقط پیاده روی آرام و آهسته داشته باشید.
  • برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک ها و داروهای تجویز شده را به موقع مصرف نمایید.
  • به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنید.
  • از غذاهای سبک و فیبردار استفاده کنید.
  • از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.
  • از برنزه کردن در برابر آفتاب خودداری کنید زیرا باعث تیره شدن اسکار ها می شود.
  • اجسام سنگین را بلند نکنید.

نتیجه گیری

بعد از جراحی سینه شاهد تغییرات اساسی در ظاهر سینه هایتان خواهید بود. اما این تغییرات با کاهش ورم آن ها، باز هم در ماه های بعدی ادامه دارد تا جایی که ظاهر سینه ها مطابق با آنچه که می خواستید حالت طبیعی به خود می گیرد. زخم ها نیز تا حدود 1 یا 2 سال بعد به مرور کمرنگ می شوند. از این پس می توانید اعتماد بنفس بیشتری در رابطه با بدن خود داشته باشید.

 

هماهنگی جهت مشاوره