کرج . چهار راه طالقانی . به سمت میدان شهدا . سمت راست . برج رازی . طبقه 8 . واحد 83
02632216402 - 09101939003

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بعد از هر جراحی باید به یک سری نکات توجه شود تا بهبودی فرد سریع تر رخ دهد. به همین دلیل توجه به مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی در کرج یا جراحی زیبایی شکم بسیار اهمیت دارد. با توجه به اهمیت موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی این نکات بپردازیم تا اگر به فکر انجام این عمل هستید بتوانید بهبودی خود را سریع تر به دست آورید.

 

بهترین رژیم غذایی بعد از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

همان طور که می دانید نکات تغذیه ای تاثیر زیادی بر حفظ سلامتی ما و بهبودی ما بعد از بیماری ها و جراحی ها می باشد. اگر به تازگی جراحی زیبایی شکم انجام داده اید و یا به فکر انجام آن هستید حتما تحت نظر پزشک به نکات تغذیه ای که در ادامه ذکر می کنیم توجه کنید.

 

  • برای کاهش تورم بعد از ابدومینوپلاستی و دفع سموم حتما به میزان کافی آب بنوشید.
  • برای هضم آسان تر غذا، لقمه های کوچک بگیرید و آن را خوب بجوید.
  • برای کاهش ورم معده، بهتر است از مصرف غذاهای سنگین خودداری کرده و غذاهای سبک میل کنید.
  • نمک تورم و التهاب را افزایش می دهد پس از مصرف آن خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست به میزان کافی از میوه و سبزیجات استفاده نمایید.
  • لبنیات، نوشابه و نوشیدنی های الکلی باعث افزایش تورم و التهاب در بدن می شود پس، از مصرف آن ها خودداری کنید.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین را تحت نظر پزشک قبل از جراحی و تا مدتی بعد از جراحی کنار بگذارید.
  • جهت ترمیم و بهبودی سریع تر به میزان کافی پروتئین از جمله، گوشت، مرغ، ماهی و … مصرف نمایید.
  • داروهایی که پزشک جراح تجویز کرده است مانند آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را به موقع و منظم مصرف کنید.
  • مصرف مکمل هایی مانند ویتامین A و ویتامین C و … نیز توصیه می شود.

 

توجه داشته باشید تمامی این نکات تغذیه ای را باید با پزشک جراح خود هماهنگ کنید و از مصرف خودسرانه هر نوع دارو یا مکمل خودداری کنید. در صورتی که تغذیه سالم داشته باشید هم می توانید بهبودی خود را سریع تر به دست آورید و هم آن که احتمال بازگشت شکم به حالت قبل نیز کاهش می یابد.

بعد از عمل ابدومینوپلاستی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بعد از انجام هر نوع جراحی از جمله جراحی زیبایی شکم باید به نکاتی توجه داشته باشید. رعایت این نکات سبب می شود بتوانید دوران نقاهت خود را به خوبی پشت سر گذاشته و سریع تر بهبودی خود را به دست آورید. در این صورت می توانید زودتر به زندگی روزمره خود بازگردید. پس اگر عمل ابدومینوپلاستی انجام داده اید و یا یکی از نزدیکان شما این جراحی را انجام داده، به نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم توجه کنید.

 

  • نحوه خوابیدن بعد از عمل زیبایی شکم مهم است. فراموش نکنید هرگز نباید به روی شکم بخوابید. در دوران نقاهت می توانید به روی پهلوها به صورتی که پاها جمع باشد بخوابید.

 

  • داشتن فعالیت بدنی خیلی مهم است. فعالیت بدنی خود را مدتی بعد از جراحی و طبق نظر پزشک باید به آرامی شروع کنید تا از لخته شدن خون در پاها جلوگیری نمایید. سعی کنید خیلی آرام راه بروید و قدم های کوتاه بردارید. معمولا بعد از گذشت 1 ماه از جراحی، پزشک اجازه می دهد بیشتر پیاده روی نمایید. البته این موارد به شرایط هر فرد بستگی دارد.

 

  • پزشک به شما توصیه خواهد کرد از گن مخصوص شکم استفاده نمایید. استفاده از گن مخصوص از تجمع مایعات در شکم جلوگیری می کند و همچنین پوست شکم را جمع کرده و از چین خوردگی آن جلوگیری می کند.

 

  • باید از درن ها مراقبت کنید. درن لوله ای نازک و کوچک است که در محل برش قرار داده می شود تا مایعات و خونابه های قسمت جراحی شده را از بدن خارج نماید. از دستکاری آن خودداری کنید. 2 تا 3 بار در روز آن را تخلیه کرده و حجم مایعات آن را اندازه گیری نمایید. به تغییر رنگ آن نیز دقت کنید. رنگ مایعات خارج شده در روزهای ابتدایی بعد از جراحی قرمز است و بعدا به تدریج زرد خواهد شد.

 

  • حدودا تا 1 روز بعد از جراحی می توانید به حمام بروید البته این در صورتی است که درن از بدنتان خارج شده باشد. اگر هنوز درن در بدن شما وجود دارد بهتر است به حمام نرفته و از اسفنج برای تمیز کردن بدنتان استفاده کنید. یک هفته بعد از جراحی نیاز به پانسمان زخم ها دارید به همین دلیل تا حدود 1 ماه بعد از جراحی نباید به استخر و سونا و جکوزی بروید چون احتمال عفونت وجود دارد.

 

  • 2 هفته قبل از جراحی و در مدت زمان نقاهت بعد از جراحی نیز باید از مصرف دخانیات خودداری کنید و در معرض دود آن نیز قرار نگیرید.

 

  • پانسمان محل زخم را به موقع تعویض کنید و در رعایت نظافت و خشک ماندن قسمت جراحی شده کوشا باشید.

 

  • تا مدت زمان مشخصی که پزشک توصیه می کند از بلند کردن اجسام سنگین، کودکان و … و انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.

 

بعد از جراحی ابدومینوپلاستی پزشک جراح تمامی نکات لازم را به شما ذکر می کند. باز هم اگر سوالی داشتید بهتر است خودسرانه دست به اقدام کاری نزده و با پزشک خود مشورت نمایید.

 

چه زمانی بعد از جراحی زیبایی شکم باید به پزشک مراجعه کرد؟

شما باید سعی کنید تمامی نکاتی را که پزشک به شما توصیه کرده است به دقت انجام دهید. مشاهده ورم تا مدت زمان کوتاهی بعد از جراحی طبیعی است اما اگر تورم بیش از حد باشد و محل جراحی شده، کبود شده باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که تب بالای 38 درجه دارید و بعد از گذشت 72 ساعت بعد از جراحی از محل زخم ها دچار خونریزی زیاد هستید نیز باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

 

داشتن شکم و اندامی زیبا بسیار ایده آل است به همین دلیل افراد زیادی خواهان انجام عمل ابدومینوپلاستی هستند. اگر شما نیز می خواهید این عمل را انجام دهید حتما باید نکات مهمی را که در بالا ذکر کردیم تحت نظر پزشک رعایت کنید تا بتوانید سریع تر بهبودی خود را به دست آورید. دکتر رسول خوشنواز به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به اندامی زیبا برسید و در کنار آن سلامتی خود را سریع تر کسب نمایید.

هماهنگی جهت مشاوره