کرج . چهار راه طالقانی . به سمت میدان شهدا . سمت راست . برج رازی . طبقه 8 . واحد 83
02632216402 - 09101939003

ژنیکوماستی چیست؟

بیماری ژنیکوماستی بیماری است که در آن بافت غده سینه مردان بیش از حالت طبیعی بزرگ می شود. در این بیماری ممکن است هر دو سینه و یا یکی از آن ها بزرگ شوند. این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد و شایع ترین اختلال پستان در مردان همین بیماری می باشد.

این بیماری می تواند علت های مختلفی داشته باشد اما در اغلب اوقات، مشکلات هورمونی باعث بزرگ شدن سینه در مردان می شود.

درباره ژنیکوماستی بیشتر بدانید.

بعضی از آقایان دچار بزرگ شدن سینه ها می شوند. اما این مسئله چه معنا و علتی دارد؟ اگر شما نیز می خواهید درباره ژنیکوماستی بیشتر بدانید و به خود و یا اطرافیان تان کمک کنید، حتما تا انتهای مطالب با ما همراه شوید تا هم از بروز این بیماری جلوگیری کنید و هم آن که حالت فعلی را درمان نمایید و اندامی ایده آل و مردانه  داشته باشید.

گرید های ژنیکوماستی کدامند؟

ژنیکوماستی درجات و گرید های مختلفی دارد. پزشک با توجه به شرایط بیماری و پیشرفت بیماری گرید آن را تعیین می کند که می تواند یکی از موارد زیر باشد:

ژنیکوماستی خفیف

درجات اول و دوم بیماری ژنیکوماستی خفیف به حساب می آیند. در درجه اول سینه ها بزرگ می شوند اما پوست اضافی ندارند و سینه ها از زیر لباس مشخص نیستند. فقط اطراف نوک پستان اندکی پف کرده و مخروطی می شوند. درمان این درجه از بیماری با موفقیت خیلی بالایی رخ می دهد.

در درجه دوم سینه ها بزرگ تر می شوند اما باز هم پوست اضافی ندارند و اگر فرد لباس گشادی بپوشد از زیر لباس مشخص نیستند. در این مرحله، تورم در کل سینه پخش شده است. برای درمان، از لیپوساکشن و برداشتن غده کمک گرفته می شود.

ژنیکوماستی شدید

در مرحله ژنیکوماستی شدید سینه ها بزرگ تر می شوند. این مرحله شامل گرید 3 و 4 می باشد. در گرید 3 سینه ها بزرگ شده و اندکی پوست اضافی دارند به همین خاطر حالت افتاده دارند. عرض سینه ها هم بیشتر شده و در زیر لباس افتادگی آن ها مشاهده می شود.

در گرید 4، سینه ها کاملا بزرگ شده و حالت زنانه ای پیدا می کند. در زیر لباس های حتی گشاد هم سینه ها مانند سینه های زنان دیده می شوند. راه درمان این مرحله فقط لیپوساکشن و برداشتن بافت غده سینه می باشد.

طبق توضیحاتی که دادیم ژنیکوماستی 4 گرید دارد که گرید 1 و 2 آن خفیف و گرید 3 و 4 آن شدید به حساب می آیند.

ژنیکوماستی یک طرفه چیست؟

در بیشتر مواقع این بیماری باعث بزرگ شدن هر دو سینه ها می شود اما در 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به این بیماری، بزرگ شدن تنها یکی از سینه ها مشاهده می شود که به آن ژنیکوماستی یک طرفه می گویند. علت این بیماری و نحوه درمان آن فرقی با ژنیکوماستی دو طرفه ندارد و در هر دو شرایط، بیماری قابل درمان می باشد.

علائم ژنیکوماستی کدام است؟

بیماری ژنیکوماستی بیشتر در میان نوجوانان دیده می شود. همانطور که گفتیم این بیماری می تواند یک یا هر دو سینه را در گیر نماید. این بافت به حالت توده یا بافت چربی در زیر پستان مشاهده می شود. در اغلب موارد مردان به جز بزرگ شدن سینه علامت دیگری ندارد اما گاهی اوقات ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد که در ادامه ذکر می کنیم:

• به طور معمول سینه ها به صورت ناهموار بزرگ می شوند.
  • بافت سینه ها متورم می شوند.
  • گاهی اوقات در نوجوانان دردناک خواهد بود.
  • سینه ها حساس می شوند.
  • نوک سینه ها با مالش به لباس حساس می شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که سینه های شما برای مدت زمان طولانی بزرگ شده اند، در آن ها احساس درد و حساسیت دارید و ترشحاتی از سینه ها خارج می شود حتما باید برای بررسی علائمی که دارید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. با مراجعه به جراح زیبایی می توانید مشکل خود را درمان کرده و اندامی ایده آل داشته باشید.

علت های ژنیکوماستی چیست؟

علت ایجاد بیماری ژنیکوماستی مشکلات هورمونی است. زمانی که هورمون مردانه یا تستوسترون نسبت به هورمون زنانه یا استروژن کمتر در بدن تولید شود این مشکل به وجود می آید. علل مختلفی بر روند تولید این هورمون تاثیر گذار است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

• نوزادان پس ممکن است به علت هورمون های استروژن مادر با سینه های بزرگ به دنیا بیایند که البته 2 تا 3 هفته بعد این مشکل برطرف خواهد شد.
  • در سن بلوغ نیز به علت تغییرات هورمون ها این حالت مشاهده می شود که معمولا بدون درمان بعد از گذشت مدت زمانی، برطرف می شود.
  • در بزرگسالان مخصوصا 50 تا 80 ساله این مشکل مشاهده می شود که علت مشخص نیست.
  • مصرف برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، ضد افسردگی، داروهای درمان پروستات، شیمی درمانی، قلب و عروق و … می تواند این مشکل را به وجود آورد.
  • استفاده از مواد مخدر مانند ماری جوانا، هروئین و … نیز تاثیرگذار است.
  • روغن های گیاهی مانند روغن درخت چای یا اسطوخودوس در شامپوها و لوسیون ها نیز در ژنیکوماستی موثر است.

علاوه بر شرایطی که در بالا ذکر کردیم برخی از بیماری ها موجب بزرگ شدن سینه ها در مردان می شود که عبارتند از:

• بیماری های کلیوی
  • سرطان ریه
  • بیماری های کبدی
  • سرطان بیضه
  • اختلالات تیروئید
  • تومور غدد فوق کلیه
  • اختلالات مادرزادی مانند سندروم کلاین فلتر
  • چاقی

در صورت وجود هر گونه از این مشکلات باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا روند درمانی طبق نظر و تشخیص ایشان پیگیری شود.

درمان ژنیکوماستی چگونه است؟

ابتدا فرد با مراجعه به پزشک متخصص باید آزمایشات مختلفی را انجام دهد تا علت دقیق این بیماری مشخص شود. سپس پزشک با توجه به مشکل و بیماری فرد، داروهای به خصوصی تجویز می کند. همچنین فرد را به انجام ورزش های مخصوصی ترغیب می کند. باید طول درمان سپری شود. در صورتی که بعد از مصرف داروهای مشخص و انجام ورزش، باز هم سینه ها بزرگ و متورم باشند یعنی مشکل برطرف نشده باشد پزشک راه های دیگری را توصیه می کند که به جراحی ژنیکوماستی مربوط می شود.

روش های مختلفی برای جراحی ژنیکوماستی وجود دارد که عبارتند از:

• لیپوساکشن که در آن چربی های این ناحیه خارج شده و باف غده پستان تغییری نمی کند.
  • ماستکتومی که در آن با برش های کوچک باف غده پستان برداشته می شود و زمان بهبودی در آن نیز کوتاه می باشد.

پزشک بیمار را معاینه کرده و بهترین و مناسب ترین روش جراحی را برای او انتخاب می کند. در کلینیک دکتر رسول خوشنواز این جراحی با بهترین تجهیزات و تکنیک ها انجام می شود.

در صورتی که در خود و یا اطرافیان تان این بیماری را مشاهده می کنید و علائمی که گفتیم را دارید بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا روند درمان شما سریع تر شروع شود. دکتر خوشنواز برای رسیدن به اندامی ایده آل و حسی عالی به شما کمک کند.

هماهنگی جهت مشاوره